Oppimisesta ja tekoälystä

Silmiini osui uusimmasta Suomen Kuvalehdestä kolumni tekoälytutkija Timo Honkelan ajatuksista. Kolumnin on kirjoittanut Lari Kotilainen, joka työkseen tutkii ja opettaa suomen kieltä Helsingin yliopistossa. Honkelan alkuperäinen kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa muutama viikko sitten.
Kirjoitus on vapaasti luettavissa SK:n nettisivuilla ja toivon , että kaikki, joita kiinnostaa oppiminen tai sivistys yleensäkin, lukisivat artikkelin ohessa olevasta linkistä.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/mielipide-kotimaa/idea-yksinkertainen-rauhankone-poistaa-vaarinkasityksia-puhetta-sanoja-tutkimalla/?shared=959763-52bd461d-1
Koulujen digiloikka tulee toteuttaa oppiminen , ei laite edellä.
Olin menneellä viikolla Piikkiön yhtenäiskoulun ja koulun vanhempainyhdistyksen järjestämässä vanhemmille suunnatussa digi-infossa. Kiitos siitä. Tietoisku-tyyppisessä illassa puhuttiin myös tekoälystä, mistä löytyy aasin silta edelliseen artikkeliin. Ilman laaja-alaista sivistystä linkissä kuvailtujen kaltaisia ajatuksia ei pysty edes miettimään saati toteuttamaan. Tämän vuoksi myös peruskoulujen digiloikka tulee toteuttaa oppiminen , ei laite, edellä. Info-illassa näimme, miten kätevästi kookkaan älypuhelimen kokoista iPad-tablettia voi heilutella vaikean laskutoimituksen (4x4=16) edessä ja saada aikaiseksi vastauksen ilman minkäänlaista syvällisempää ymmärräystä itse laskutoimituksesta. iPadeistä on vastaavasti ollut runsaasti iloa esimerkiksi ryhmätöissä tai vaikkapa kielten ääntämysten harjoittelussa. Erityisesti päättäjien vastuulla on varmistaa kouluissamme hyvä opetuksen taso. Toteutuksen tekevät luonnollisesti pätevät, asiansa osaavat opettajat ilman "annettua/kuviteltua pakkoa" heilutella padia päässälaskutoimituksen edessä. Näin annamme jälkipolville kehittymisen mahdollisuuden sekä oppimisen ja oivaltamisen ilon.
Artikkelikuva Markus Spiske / Unplash