Teistä ja vähän historiastakin

Piikkiöön aikoinani muutettuani olin kovin huolissani Toivonlinnantien pyörätiettömyydestä. Kaikki instanssit olivat yhtä mieltä , että vaarallinen on, mutta mitään ei vaan meinannut tapahtua. Järjettömintä oli, että kunta kustansi jossain vaiheessa meidänkin lapselle taksikyydin kouluun. Taksilla lapsi sitten seilasi ympäri Piikkiötä tunnin verran ennen kouluun päätymistään. Mainittakoon , että matka kotoa kouluun oli 900 metriä. Aikonaan pyöritettiin myös useita adresseja pyörätien puolesta – vanhimmat tietääkseni 1990-luvulla. Jos joku tietää/muistaa , milloin ensimmäinen nimienkeruu aiheesta onkaan tehty – pyydän ottamaan yhteyttä, niin päivitän tiedot tänne.
Pieni kosketukseni politiikkaan juontaa juurensa 2000-luvun alkupuolelle. Laitin Korvensyrjän Kalervolle viestiä, että jotain tarttis tehdä. Varmaan moni muukin on näin tehnyt, en epäile yhtään, sen verran kamikaze-tyylinen tie aikoinaan oli. Kaikkien yhteinen sinnikkyys kuitenkin lopulta kannatti ja sittemmin kevyenliikenteen väylä saatiin noin kuutisen vuotta sitten ja on kovassa käytössä. Toivonlinnantiehän on valtion tie ja näinollen koko laskun maksajan olisi pitänyt olla aikoinaan valtion.Hanketta kuitenkin vauhditettiin kunnan toimesta muistaakseni 50% maksu-osuudella. Siitä suuri myöhäiskiitos silloisille poliitikoille. Hieno väylä ! Kevyenliikenteen väylän jatkaminen Niemenkulmantien risteyksestä kohti Toivonlinnaa olisi enemmän kuin tarpeellinen projekti.
Nythän meillä on hieman ajankohtaisempi tapaus tuossa Makarlassa, jossa valtion maksuosuuden kattaa kokonaan kaupunki suit-sait-sukkelaan. Asia kylläkin lievästi hämmästyttää. Miten on mahdollista, ettei asiasta ole pystytty parempaa lopputulosta neuvottelemaan kuin , että kaupunki maksaa kokonaan valtion laskun. Tälläisellä piikki auki -menetelmällä päästään vaikka kuuhun. Saattaa tosin olla, että polttoaine loppuu kesken matkan. Se minkälaiset arviot väylä on saanut vaikkapa Koululiitu-pisteytyksessä, olisi hyvinkin mielenkiintoista tietää.
Kevyenliikenteen väylän jatkaminen Niemenkulmantien risteyksestä kohti Toivonlinnaa olisi enemmän kuin tarpeellinen projekti